Психологічна підтримка
учасників освітнього процесу під час війни

  1. Розроблено курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша
    психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час і після
    завершення воєнних дій» https://hryoutest.in.ua/courses/programapidvishchennya-kvalifikaciji-psihologichnoji-pidtrimki-dlya-osvityan-tabatkiv. Інформаційна підтримка:
    1) Освітяни зможуть надавати якісну першу психологічну допомогу
    https://mon.gov.ua/ua/news/osvityani-zmozhut-nadavati-yakisnu-pershupsihologichnu-dopomogu
    2) понад 600 тисяч освітян опановуватимуть навички надання першої
    психологічної допомоги https://mon.gov.ua/ua/news/ponad-600-tisyachosvityan-opanovuvatimut-navichki-nadannya-pershoyi-psihologichnoyidopomogi
    3) Перша психологічна допомога: курс підвищення кваліфікації пройшли
    понад 7 тис. освітян https://mon.gov.ua/ua/news/persha-psihologichnadopomoga-kurs-pidvishennya-kvalifikaciyi-projshli-ponad-7-tis-osvityan
  2. Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм
    дій» https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-pershapsihologichna-dopomoga-algoritm-dij
  3. Для підтримки дітей, особливо з ООП створено телеграм канал
    «Підтримай дитину» https://t.me/pidtrumaidutuny, (майже 13 тис.
    підписників) а для підтримки дорослих «Подбай про себе»
    https://t.me/PodbayProSebe (майже 2 тис. підписників). Інформаційна
    підтримка:
    1) Підтримка дітей: поради для вчителів
    https://mon.gov.ua/ua/news/pidtrimka-ditej-poradi-dlya-vchiteliv
    2) Канал «Підтримай дитину» об’єднав понад 12 тис. батьків і вчителів
    https://mon.gov.ua/ua/news/kanal-pidtrimaj-ditinu-obyednav-ponad-12-tisbatkiv-i-vchiteliv
    3) Психологи і педагоги дбають про психічне здоров’я дітей та дорослих
    https://mon.gov.ua/ua/news/psihologi-i-pedagogi-dbayut-pro-psihichnezdorovya-ditej-ta-doroslih
    4) Як пережити горе та втрату – поради психологів
    https://mon.gov.ua/ua/news/yak-perezhiti-gore-ta-vtratu-poradi-psihologiv
    5) «Підтримай дитину»: захисники і захисниці України читають казки та
    вірші https://mon.gov.ua/ua/news/pidtrimaj-ditinu-zahisniki-i-zahisniciukrayini-chitayut-kazki-ta-virshi
    6) Контроль емоційного стану під час війни – пояснення психологів
    https://mon.gov.ua/ua/news/kontrol-emocijnogo-stanu-pid-chas-vijnipoyasnennya-psihologiv
    7) Як контролювати емоційний стан під час воєнного стану? – поради
    психологів https://mon.gov.ua/ua/news/yak-kontrolyuvati-emocijnij-stanpid-chas-voyennogo-stanu-poradi-psihologiv
    8) Поради команди «Підтримай дитину»: як допомогти дітям з ООП
    опанувати нову навичку https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-komandipidtrimaj-ditinu-yak-dopomogti-dityam-z-oop-opanuvati-novu-navichku
    9) Ефективні поради від емоційного вигорання під час війни
    https://mon.gov.ua/ua/news/efektivni-poradi-vid-emocijnogo-vigorannyapid-chas-vijni
    10) Посттравматичний стресовий розлад в умовах війни: роз’яснення
    психологів https://mon.gov.ua/ua/news/posttravmatichnij-stresovij-rozladv-umovah-vijni-rozyasnennya-psihologiv
    11) Симптоми посттравматичного стресового розладу в умовах війни
    https://mon.gov.ua/ua/news/simptomi-posttravmatichnogo-stresovogorozladu-v-umovah-vijni
    12) Діагностика ПТСР в умовах війни: поради психологів
    https://mon.gov.ua/ua/news/diagnostika-ptsr-v-umovah-vijni-poradipsihologiv
    13) Посттравматичний стресовий розлад в умовах воєнних дій: методи
    лікування https://mon.gov.ua/ua/news/posttravmatichnij-stresovij-rozlad-vumovah-voyennih-dij-metodi-likuvannya
    14) Поради психологів проєкту «Підтримай дитину» для освітян та
    батьків, які займаються з дітьми із ООП
    https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-psihologiv-proyektu-pidtrimaj-ditinudlya-osvityan-ta-batkiv-yaki-zajmayutsya-z-ditmi-iz-oop
    15) Як говорити з учнями на складні теми? Поради для педагогів від
    психологів проєкту «Підтримай дитину»
    https://mon.gov.ua/ua/news/yak-govoriti-z-uchnyami-na-skladni-temiporadi-dlya-pedagogiv-vid-psihologiv-proyektu-pidtrimaj-ditinu
    16) Психологи проєкту «Підтримай дитину» пояснюють, чому дітям
    часом важко спілкуватися https://mon.gov.ua/ua/news/psihologiproyektu-pidtrimaj-ditinu-poyasnyuyut-chomu-dityam-chasom-vazhkospilkuvatisya
    17) Як підтримати дитину, яка переживає посттравматичний стрес:
    поради для батьків https://mon.gov.ua/ua/news/yak-pidtrimati-ditinuyaka-perezhivaye-posttravmatichnij-stres-poradi-dlya-batkiv
    18) Як виникає та впливає злість на стан людини під час війни?
    https://mon.gov.ua/ua/news/yak-vinikaye-ta-vplivaye-zlist-na-stan-lyudinipid-chas-vijni
    19) Чек-лист на канікули: 8 кроків для організації ранкового простору
    дитини https://mon.gov.ua/ua/news/chek-list-na-kanikuli-8-krokiv-dlyaorganizaciyi-rankovogo-prostoru-ditini
    20) Підтримай дитину: типові реакції дитини 12-18 років під час
    травматичних подій https://mon.gov.ua/ua/news/pidtrimaj-ditinu-tipovireakciyi-ditini-12-18-rokiv-pid-chas-travmatichnih-podij
  4. Розроблено анімаційний ролик «Як говорити з дитиною про війну. 7
    порад від психологів” . https://mon.gov.ua/ua/news/yak-govoriti-zditinoyu-pro-vijnu-7-porad-vid-psihologiv-u-mezhah-proyektu-pidtrimajditinu
  5. Організовано серію вебінарів:
    1) для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів «Психологічна травма:
    основні відомості та першочергові кроки»
    https://mon.gov.ua/ua/news/osnovni-vidomosti-ta-pershochergovi-krokipid-chas-psihologichnih-travm-vidbuvsya-seminar-dlya-fahivciv-irc
    2) вебінар-практикум для освітян «Техніки роботи зі стресом та тривогою
    для дорослих та дітей» https://mon.gov.ua/ua/news/11-travnya-vebinarpraktikum-dlya-osvityan-tehniki-roboti-zi-stresom-ta-trivogoyu-dlyadoroslih-ta-ditej
    3) для поліцейських підрозділів ювенальної превенції Національної
    поліції України та державних службовців МВС «Психологічна травма в
    дітей шкільного віку: причини, ознаки, наслідки»
    https://www.facebook.com/UAMON/videos/549314236943351/
  6. Спільно з ЮНІСЕФ:
    1) Поради від експертів ЮНІСЕФ: “Як підтримати дітей у стресових
    ситуаціях” https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid-ekspertiv-yunisef-yakpidtrimati-ditej-u-stresovih-situaciyah
    2) Стартує набір на групи психологічної підтримки вчителів у межах
    проєкту «Поруч» https://mon.gov.ua/ua/news/startuye-nabir-na-grupipsihologichnoyi-pidtrimki-vchiteliv-u-mezhah-proyektu-poruch
    3) Поради експертів ЮНІСЕФ: як говорити з дітьми про смерть близької
    людини https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-ekspertiv-yunisef-yak-govoritiz-ditmi-pro-smert-blizkoyi-lyudini
    4) Як доглядати за дитиною під час війни і вимушеного переміщення:
    поради від експертів ЮНІСЕФ https://mon.gov.ua/ua/news/yakdoglyadati-za-ditinoyu-pid-chas-vijni-i-vimushenogo-peremishennyaporadi-vid-ekspertiv-yunisef
    5) ЮНІСЕФ запускає індивідуальні психологічні консультації для дітей і
    батьків https://mon.gov.ua/ua/news/yunisef-zapuskaye-individualnipsihologichni-konsultaciyi-dlya-ditej-i-batkiv
  7. Спільно з #stop_sexтинг
    1) Актуальні матеріали щодо психологічної підтримки та захисту дітей
    від сексуального насильства в інтернеті
    https://mon.gov.ua/ua/news/aktualni-materiali-shodo-psihologichnoyipidtrimki-ta-zahistu-ditej-vid-seksualnogo-nasilstva-v-interneti
    2) та інші пости
  8. Інші матеріали:
    1) Поради з надання першої психологічної допомоги людям, які
    пережили кризову подію https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-z-nadannyapershoyi-psihologichnoyi-dopomogi-lyudyam-yaki-perezhili-krizovupodiyu
    6) Асоціація психологів Португалії презентувала посібник «Розмови про
    війну» для батьків і опікунів дітей
    https://mon.gov.ua/ua/news/asociaciya-psihologiv-portugaliyi-prezentuvalaposibnik-rozmovi-pro-vijnu-dlya-batkiv-i-opikuniv-ditej
    7) Поради від експертів ЮНІСЕФ: «Правила підтримки дитини під час
    евакуації» https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid-ekspertiv-yunisefpravila-pidtrimki-ditini-pid-chas-evakuaciyi
    8) Для українських учителів створять інтерактивні групи психологічної
    підтримки https://mon.gov.ua/ua/news/dlya-ukrayinskih-uchiteliv-stvoryatinteraktivni-grupi-psihologichnoyi-pidtrimki
    9) «Час поговорити»: в Україні запустили унікальну програму для
    психологічної підтримки в міні-групах https://mon.gov.ua/ua/news/chaspogovoriti-v-ukrayini-zapustili-unikalnu-programu-dlya-psihologichnoyipidtrimki-v-mini-grupah
    10) 25 травня – презентація буклета з управління тривогою
    https://mon.gov.ua/ua/news/25-travnya-prezentaciya-bukleta-z-upravlinnyatrivogoyu
    11) 4 липня – презентація посібника для освітян про адаптацію до умов
    воєнного часу https://mon.gov.ua/ua/news/4-lipnya-prezentaciyaposibnika-dlya-osvityan-pro-adaptaciyu-do-umov-voyennogo-chasu
    12) Створено курс «Як підтримати дитину під час війни?»
    https://mon.gov.ua/ua/news/stvoreno-kurs-yak-pidtrimati-ditinu-pid-chasvijni
  9. Розроблено інформаційний комікс для дітей у воєнний стан – це збірка
    інформаційних порад для дітей та їхніх близьких
    https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid-zahisnika-ukrayini-mon-rozrobiloinformacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan
    1) Продовжуємо публікувати поради для дітей та їхніх близьких у межах
    інформаційного коміксу під час воєнного стану в нашій державі.
    https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid-zahisnika-ukrayini-mon-rozrobiloinformacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan
    2) У межах інформаційного коміксу для дітей у воєнний стан захисник
    України знайомить читачів із пілотом
    https://mon.gov.ua/ua/news/zahisnik-ukrayini-znajomit-ditej-iz-pilotommon-prodovzhuye-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan
    3) У межах інформаційного коміксу захисник України знайомить
    дітлахів із новим героєм – рятувальником.
    https://mon.gov.ua/ua/news/informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennijstan-zahisnik-ukrayini-znajomit-malechu-z-ryatuvalnikami
    4) Знайомить з капітаном українського флоту ЗСУhttps://bit.ly/3MVyvns
    5) Знайомить дітей із лікарями https://mon.gov.ua/ua/news/informacijnijkomiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan-zahisnik-ukrayini-znajomit-ditej-izlikaryami
    6) Актуальна інформацію оборонної сфери, про ЗСУ та реальну боротьбу
    за правду, мир і свободу
    України https://mon.gov.ua/ua/news/informacijnij-komiks-vid-mon-uvoyennij-stan-zahisnik-ukrayini-prodovzhuye-pidtrimuvati-ditej

ЗАДАЧІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ

  • Визначення напрямів та необхідних умов індивідуального розвитку суб’єктів навчально-виховного процесу і всього закладу в цілому;
  • Робота над реалізацією принципів гуманістичного навчання, особистісно-орієнтованої освіти, допомога учням в адаптації під час переходу з однієї вікової групи в іншу;
  • Забезпечення адекватного рівня психологічної компетентності всіх учасників освітнього процесу;
  • Проведення лекцій та виховних годин для учнів, тренінгових, ігрових занять, виступів на батьківських зборах, організація роботи постійнодіючого консультпункту для батьків;
  • З метою покращення роботи з девіантними підлітками працювати з вчителями з вивчення цієї проблеми, організувати індивідуальну роботу з учнями “групи ризику”;
  • Формування у підлітків потреби в самопізнанні та самореалізації, робота шкільного психологічного гуртку “Пізнай себе”;
  • Проведення профорієнтаційної роботи серед учнів і батьків 9 – 11 класів, робота факультативу для учнів 9-х класів “Людина і світ професій”;
  • Проведення роботи з обдарованими учнями та їх батьками;
  • Засобами самоосвіти підвищувати свій професійний рівень, приймати активну участь у роботи міського методичного об’єднання, семінарах практикумах для вчителів.

Принципи психологічної служби:

  • Принцип науковості – здійснення діяльності на основі досягнень сучасної психології з використанням валідних діагностичних методик, що пройшли апробацію на території України та містять вікові тестові норми;
  • Принцип гуманізації навчально-виховного процесу – пріоритету інтересів особистості дитини;
  • Принцип розвивального характеру діяльності;
  • Принцип сенситивності – урахування вікової періодизації в розвитку певних видів психічної діяльності;
  • Принцип індивідуального підходу – урахування індивідуальних темпів та напрямів розвитку особистості дитини;
  • Принцип системності – розгляд явищ у системі навчально-виховного процесу та сукупності взаємодії суб’єктів педагогічного процесу.


Завдяки роботі психолога в школі створено:

  • сприятливий психологічний клімат, де комфортно себе відчувають всі учасники виховного процесу;
  • створені умови для всебічного особистісного розвитку дітей, їхнього повноцінного психічного здоров’я.

Психолог сприяє:

  • пошуку, відбору і розвитку обдарованих дітей;
  • свідомому вибору молоддю професії, з урахуванням ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей учнів;
  • успішному навчанню учнів різних вікових категорій, з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини і – можливих труднощів в адаптації під час переходу з однієї вікової категорії в іншу.
  • Психолог захищає дітей від будь-яких форм фізичного, психічного та морального насильства, пропагує здоровий спосіб життя.
  • Робота психолога спрямована на формування психологічної культури учнів, педагогів, батьків.

Навіщо потрібен психолог в школі?

Робота психолога в школі нерозривно пов’язана з освітнім процесом. Для початківця фахівця школа – хороша можливість придбати цінний досвід роботи з людьми, з дітьми, досвід вирішення всіляких психологічних проблем. Але школа – це величезний соціальний інститут. Психолог працює не тільки з дітьми, а також і з педагогами та батьками. Нерідко в школі працюють декілька фахівців-психологів (психологічна служба), так як поле діяльності психолога досить широке. Розглянемо основні напрями діяльності психолога в школі:

  • Психологічне просвітництво

– формування у учнів, вихованців та їхніх батьків (законних представників), у педагогічних працівників і керівників освітніх установ потреби в психологічних знаннях, бажання використовувати їх в інтересах власного розвитку. Створення умов для повноцінного особистісного розвитку і самовизначення учнів, вихованців на кожному віковому етапі, а також у своєчасному попередженні можливих порушень у становленні особистості і розвитку інтелекту;

  • Психологічна профілактика

– попередження виникнення явищ дезадаптації учнів, вихованців в освітніх установах, розробка конкретних рекомендацій педагогічним працівникам, батькам (законним представникам) з надання за допомоги в питаннях виховання, навчання і розвитку;

  • Психологічна діагностика

– поглиблене психолого-педагогічне вивчення учнів, вихованців протягом усього періоду навчання, визначення індивідуальних особливостей і схильностей особистості, її потенційних можливостей у процесі навчання і виховання, у професійному самовизначенні, а також виявлення причин і механізмів порушень у навчанні, розвитку, соціальної адаптації.

  • Психологічна корекція

– активний вплив на процес формування особистості в дитячому віці і збереження її індивідуальності, здійснюване на основі спільної діяльності педагогів – психологів, дефектологів, логопедів, лікарів, соціальних педагогів та інших фахівців. Ця робота включає в себе елементи гри і рисункові методи (в залежності від віку дитини). Проведення позакласних заходів (класна година, година психолога) також входять до компетенції психолога.

  • Консультативна діяльність

– надання допомоги учням, вихованцям, їх батькам (законним представникам), педагогічним працівникам та іншим учасникам освітнього процесу в питаннях розвитку, виховання і навчання за допомогою психологічного консультування. Складання психолого-педагогічної характеристики дитини, яка розкриває розвиток всіх сфер і психічних процесів, здоров’я.

Школа для дитини є центром освоєння соціуму. Перший досвід міжособистісних відносин, засвоєння знань, і багато чого іншого – все це отримує дитина в школі. Саме тут необхідно виробити єдину лінію роботи і педагогів, і батьків, і психолога. Тільки при взаємному прийнятті рішень, при єдиних цілях, школа може претендувати на звання соціального інституту знань.